Analiza unui site se realizează prin intermediul unor instrumente special concepute cu acest scop. Crearea unui website reprezintă doar primul pas pe care îl parcurgem în vederea stabilirii unei prezențe în mediul digital.

Indiferent cât de bine ne-am optimizat paginile pentru motoarele de căutare, cât de eficient ne promovăm în Social Media sau cât de repede ne convertim lead-urile pe site, un lucru este cert: performanța site-ului trebuie să fie constant evaluată, pentru a ști cât mai bine cine ne sunt vizitatorii, ce tipuri de conținut consumă, ce le place, ce nu le place, care este traseul lor în site și orice alte informații ce ne sunt de ajutor în activitățile de marketing. Totodată, trebuie să ne optimizăm site-ul în așa manieră încât să ofere userului o experiență calitativă în navigare.

Desigur, pe piață există nenumărate astfel de instrumente. Unele sunt gratuite, unele presupun plata unui abonament lunar sau anual. Unele sunt mai complexe, altele mai nișate și mai simple. Noi am testat o bună parte din cele mai cunoscute astfel de instrumente și ne-am gândit să împărtășim cu voi din experiența noastră.

Iată care sunt principalele 5 instrumente pe care le recomandăm antreprenorilor și pe care merită să le folosești în cercetarea performanțelor și a publicului tău țintă. Ele pot fi utilizate pentru monitorizarea site-urilor de prezentare, a magazinelor online și a blogurilor.

Google Analytics

Alaiza unui site - Google Analytics

Unul dintre cele mai populare astfel de instrumente este Google Analytics, ce permite analiza optimă a traficului de pe site. Este extrem de util atât pentru companiile mici, ce nu își permit să investească într-un serviciu plătit, dar și pentru companiile mari, ce adesea îl utilizează suplimentar cu alte softuri. Acesta oferă utilizatorilor nenumărate rapoarte împărțite pe metrici și dimensiuni. Desigur, cei mai mulți utilizatori se raportează cu precădere la datele oferite prin raportul Overview din Audience.

De aici poți afla care este numărul de vizitatori ai site-ului tău, numărul de pagini vizitate în cadrul unei singure sesiuni, numărul de vizitatori unici, numărul de pagini vizualizate, durata medie a vizitelor, rata de respingere și procentul de vizitatori noi. Prin accesarea meniului din stânga paginii vei putea observa mai multe metrici, referitoare la utilizatorii activi, analiza de grup, exploratorul de utilizatori, diverse informații demografice referitoare la aceștia, criterii de interese, geografice, de performanță, comportamentul lor, traseul din site și chiar achiziția.

Desigur, pentru a vedea toate aceste informații este necesar să îți creezi un cont de Google Analytics. Odată parcursă această etapă, vei primi un cod de urmărire pe care trebuie să îl inserezi în site, pentru a obține toate datele enumerate anterior. Ele se pot personaliza în funcție de setările pe care le realizezi, în așa fel încât să ai parte de rapoarte personalizate.

Hotjar

Analiza unui site - Hotjar

Hotjar este un instrumente extrem de util în analiza unui site. O parte din funcționalități sunt asemănătoare cu cele oferite de instrumentul anterior menționat. Ceea ce îl face demn de utilizat este capacitatea de a realiza heatmap-uri, ideale pentru a înțelege punctele de interes pe care vizitatorul le prezintă atunci când îți vizitează site-ul. Poți analiza aceste comportamente în funcție de dispozitivul utilizat: tabletă, desktop, mobil, indiferent dacă site-ul tău este sau nu optimizat pentru acestea.

În cazul în care deja ți-am captat atenția, surprizele nu se opresc aici. Hotjar oferă posibilitatea de a înregistra mișcările pe care utilizatorii le fac pe paginile de destinație. De asemenea, acesta face posibilă accesarea unor filmulețe pentru fiecare utilizator în parte, ceea ce înseamnă că modul de comportare al acestuia poate fi monitorizat de la vizită până la părăsirea site-ului.  Comportamentele se pot filtra în funcție de dispozitive, timp petrecut în site etc.

O altă funcție a aplicației este cea care permite vizualizarea prospecților care au introdus produse în coșul de cumpărături și l-au comandat sau au abandonat comanda. Desigur, pentru a avea acces la toate aceste informații, este necesar să introduci în site codul de urmărire. În situația în care site-ul tău este realizat cu ajutorul platformei WordPress, se poate instala un modul. Prin intermediul datelor obținute poți îmbunătăți experiența vizitatorilor, prin realizarea de teste.

Google Search Console

Analiza unui site - Google Search ConsoleGoogle Search Console este un instrument gratuit ce permite vizualizarea numărului de vizitatori ai site-ului, dar și a cuvintelor cheie prin intermediul cărora aceștia au ajuns aici. Desigur, aici mai sunt afisate cele mai populare pagini, dispozitivele utilizate de vizitatori, erorile din site și desigur, posibilitatea trimiterii unui Sitemap, care să faciliteze indexarea fișierului robots.txt.

Adăugarea site-ului în Search Console se face pentru a demonstra faptul că ești administratorul sau un utilizator autorizat al site-ului în cauză. Operațiunea se realizează prin simpla înscriere a URL-ului site-ului și accesarea unui buton care să confirme înscrierea. Desigur, acesta va trebui ulterior verificat. Există multe metode prin care se poate realiza acest lucru.

Una dintre ele ar fi adăugarea unei etichete HTML, ce se introduce în secțiunea <body> din site. Odată introdusă această etichetă, se verifică site-ul. Aceasta este cea mai simplă modalitate. Pentru utilizatorii WordPress există chiar o secțiune dedicată acestui aspect. Verificarea site-ului se mai poate face prin intermediul unui fișier HTML, prin Google Analytics sau Google Tag Manager.

Screaming Frog SEO Spider

Analiza unui site - Screaming frogScreaming Frog este un instrument excelent ce permite analiza SEO în timp real. Acesta permite depistarea linkurilor care nu funcționează și a erorilor de server, analiza datelor meta, descoperirea conținutului publicat, extragerea datelor cu ajutorul XPath, analiza și depistarea linkurilor de tip nofollow, generarea de sitemap-uri etc. Se conectează optim cu Google Analytics, permițând extragerea unor date referitoare la sesiuni, conversii, tranzacții etc.

Spre deosebire de celelalte instrumente, acesta implică investiții financiare, costul unui pachet complet fiind de 149 de lire/an. Desigur, compania pune la dispoziția utilizatorilor și o variantă gratuită, care nu cuprinde însă la fel de multe funcționalități precum cea plătită. Cu toate acestea, considerăm că versiunea gratuită este excelentă pentru companii medii și mici, care nu își permit să investească foarte mult în instrumentele de marketing.

Hubspot Website Grader

Analiza unui site - Website Grader

Hubspot Website Grader permite analiza unui site din punct de vedere a 4 elemente: performanță, optimizare pentru dispozitive mobile, optimizare pentru motoarele de căutare și securitate. Primul instrument, cel de performanță, analizează mărimea, viteza și cererile din pagină, precum și compresia, browser caching-ul și redirecționările din pagină. Optimizarea pentru dispozitivele mobile verifică practic dacă website-ul dispune de variantă responsive și port de vizualizare.

De asemenea, cu ajutorul acestui instrument se verifică optimizarea siteului din punct de vedere SEO. Aici sunt vizate următoarele elemente: meta-titlurile, meta-descrierile, titlurile din pagini și harta site-ului. În final, este luat în calcul gradul de securitate. Fiecărui element în parte îi este oferit un procent anume din cel maxim, urmând ca părțile bune și cele rele să fie explicate în detaliu.

Acestea sunt propunerile noastre de instrumente utile pentru analiza unui site. În situația în care ai alte recomandări utile în acest sens, nu ezita să împărtășești cu noi din experiența ta în comentariile de mai jos.

Sursă foto: Designed by Photoroyalty / Freepik