Dezvoltarea continuă a mediului digital pune tot mai mult deținători de afaceri în situația de a decide dacă să își lărgească orizonturile prin deschiderea unui magazin online. Ambele abordări au același obiectiv și, anume, creșterea profitului. De cele mai multe ori, această extindere se dovedește a fi oportună, cu precădere atunci când activitățile de promovare sunt realizate corespunzător. Atât magazinele online, cât și cele tradiționale prezintă diverse beneficii și limite, aspecte pe care le vom dezbate în cele ce urmează.

Avantajele unui magazin online

Un magazin online poate susține foarte bine activitatea unui magazin fizic sau îl poate înlocui. De regulă, se dovedește a fi foarte avantajos pentru antreprenorii la început de drum, care au nevoie să reducă cât mai mult din costuri: nu necesită închirierea unor spații costisitoare (cu grad mare de expunere), iar numărul de angajați este mai mic decât în cazul unui sediu fizic.

Spre deosebire de un magazin tradițional, cel online nu este limitat de un orar de funcționare. Site-ul tău este la dispoziția clienților 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână. Totodată, este posibil ca clienții tăi să fie ocupați în timpul orarului de funcționare, motiv pentru care comanda online ar fi o alternativă excelentă. Clienții pot comanda produsele dorite după programul de muncă, în pauze sau oricând au ei posibilitatea.

Un magazin online îți permite să îți promovezi afacerea exact acelor oameni la care vrei să ajungă mesajul tău. Există nenumărate tool-uri prin care îți poți analiza sursele de trafic și cele de venit. Cu ajutorul acestor date, ai posibilitatea să îți cunoști foarte bine clienții și poți realiza activități promoționale cât mai targetate.

Comunicarea cu clienții se realizează foarte eficient, iar mesajele pot ajunge la aceștia printr-un simplu email. Un magazin online poate lucra excelent alături de rețele sociale, instrumente de email marketing, platforme CRM etc. Comunicarea este mai simplă ca niciodată când există atât de multe instrumente utile ce pot fi integrate în strategia de marketing.

Totodată, spre deosebire de un magazin fizic, permite atragerea unor clienți ce nu se află în proximitatea acestuia. Spre exemplu, un business din București se poate adresa clienților din toată țara. Există nenumărate opțiuni de curierat cu care se poate colabora pentru livrarea produselor comercializate.

Dezavantajele unui magazin online

În cazul magazinului tradițional, vânzător așază produsul într-o pungă și încasează banii. Lucrurile sunt ușor mai complicate în cazul magazinului online, unde produsele trebuie ambalate cu grijă, în așa manieră încât să nu se deterioreze în timp ce sunt transportate.

Expedierea lor poate dura 1-3 zile, iar banii ajung la tine după alte câteva zile. Totodată, se poate întâmpla ca clientul să se răzgândească și să nu își mai dorească produsul recent comandat. Astfel, acesta se întoarce înapoi, ceea ce înseamnă un cost de retur în plus.

Mulțumită ușurinței cu care se deschide și se gestionează un magazin online, tot mai mulți deținători de afaceri au făcut pasul acesta. Drept urmare, concurența este una foarte mare. Spre exemplu, este foarte greu să ajungi în prima pagină cu un magazin de parfumuri, în contextul în care trebuie să te lupți cu magazine deja consacrate pe piața de profil: Emag, Elefant, Aoro etc. Acest lucru înseamnă foarte multă muncă depusă de tine și echipa ta de marketing.

Mai mult decât atât, este foarte greu să te bucuri de succesul mult visat dacă nu investești un buget constant în publicitate. Un alt cost al magazinelor online este exact acesta: sumele alocate reclamelor. Cele mai multe segmenete de piață sunt deja supra-saturate, iar pentru a ajunge la clienții tăi, trebuie să te folosești de toate resursele.

Avantajele unui magazin tradițional

Și magazinele offline prezintă beneficiile sale, motiv pentru care ele încă mai sunt frecventate de clienți și generează vânzări. Principalul avantaj al unui magazin fizic este că permite clienților să observe îndeaproape produsele. Astfel, își poate face o idee cât mai reală asupra calității acestora.

Orice client are mai multă încredere în a achiziționa pentru prima oară ceva palpabil, spre deosebire de un produs virtual. Lucrul anterior menționat este cu atât mai important în cazul acelor produse mai puțin accesibile la preț, care reprezintă într-adevăr investiții.

Spre deosebire de altă țări, în România gradul de încredere pentru realizarea tranzacțiilor online nu este atât de ridicat. Omenii încă mai sunt sceptici cu privire la datele lor bancare, în ciuda faptului că cele mai multe platforme dispun de sisteme de plată securizate, ce nu reprezintă un pericol nici pentru clienți, nici pentru deținătorii de afaceri. De aceea, un magazin fizic unde plata se face cash, va denota mai multă încredere din partea acestui segment de clienți.

Magazinele fizice sunt accesibile. Este foarte simplu ca atunci când ai nevoie de un produs într-un timp foarte scurt, să te deplasezi la primul magazin. Atunci când există nevoia de a achiziționa un produs în cel mai scurt timp, magazinul tradițional este alegerea ideală. Astfel, nu mai este necesar ca clientul să aștepte o zi pnetru coletul dorit.

Cel mai mare avantaj pentru care un magazin online nu înlocuiește mereu magazinul tradițional are de a face cu funcția de petrecere a timpului liber, de distracție. Mersul la cumpărături poate fi o activitate socială.

Dezavantajele unui magazin tradițional

Atunci când ne raportăm la dezavantajele unui magazin tradițional, cozile de la casele de marcat și aglomerația specifică anumitpr perioade din an se află în capul listei. Aceste aspecte diminuează plăcerea de a face cumpărături, ba chiar ne lasă fără prea multe opțiuni de a alege, atunci când produsele se achiziționează ca pâinea caldă.

Magazinele offline nu sunt funcționale non-stop, asemenea unei platforme e-commerce. Clienții trebuie să se adapteze la anumite programe, care uneori sunt greu de respectat. Spre exemplu, un program de funcționare între orele 9-18 se traduce în pierderea clienților care prestează muncă de birou și, implicit, se află la muncă în acest interval de timp.

Ambele alternative prezintă avantaje și dezavantaje. Ceea ce noi îți recomandăm este să nu optezi pentru una în detrimentul altuia. Utilizează-le pe ambele pentru a-ți susține afacerea atât în mediul online, cât și în cel offline.

Sursă imagine: Designed by Freepik