Mediul online se confruntă constant cu noi trenduri și modificări. Flat design, elemente video, accent pus pe experiența utilizatorilor, loading animations sau meniu hamburger, toate acestea sunt tendințe în webdesign cu care spațiul digital se confruntă în ultima perioadă. Astăzi ne vom axa pe meniul hamburger, un curent care la noi în țară și-a făcut apariția în ultimii ani. Cunoscut în rândul clienților drept simbolul cu trei linii”, meniul hamburger prezintă avantajele și dezavantajele sale.

Acesta se utilizează cu scopul de a înfrumuseța grafic website-ul, de a îmbunătăți experiența utilizatorului și desigur, de a economisi spațiu. Practic, un meniu hamburger este reprezentat de un buton sub forma a trei liniuțe, așezate paralel pe orizontal. În momentul în care se dă click pe acesta, se dezvăluie lista de pagini a site-ului. În acest mod, se oferă paginilor un plus de eleganță, fiind totodată extrem de eficient din punct de vedere al spațiului.

Cum a apărut această tendință?

Meniul hamburger și-a câștigat popularitatea odată cu adaptarea website-urilor pentru mobil. Întrucât ecranele de dimensiuni mai mici nu oferă posibilitatea utilizatorului de a vedea optim paginile unui site, adaptarea unui astfel de meniu a venit mai mult ca o necesitate. El a oferit dezvoltatorilor web soluția optimă: aceea de a aduna paginile site-ului sub forma unei liste verticale, care să ruleze la accesarea butonului de meniu. Astfel, utilizatorul poate să se bucure de o experiență de navigare plăcută, fără a mai avea nevoie să folosească  funcția de zoom pentru a căuta paginile site-ului, operațiune de altfel supărătoare.

Utilizat corect, meniul hamburger aduce multe decât beneficii. Desigur, pentru ca eficiența lui să fie asigurată, el trebuie prezentat în așa manieră încât să atragă atenția utilizatorului. Ultimul lucru pe care ni-l dorim este ca acesta să caute în disperare meniul, până când obosește, renunță și, în final, ne părăsește site-ul. De aceea, meniul hamburger trebuie prezentat ca element central. El trebuie să atragă atenția și să nu ocupe foarte mult spațiu.

Avantajele unui meniu hamburger

Meniul hamburger a apărut inițial în cadrul site-urilor realizate pentru dispozitive mobile, unde spațiul este mai limitat decât în cazul unui site pentru desktop. Mulți dezvoltatori web au păstrat acest meniu și pentru prezentarea desktop a site-ului, din dorința de a oferi un design curat. Totodată, acesta oferă un plus de consistență în comunicare, situația ideală fiind aceea în care site-ul arată aproximativ la fel de pe toate dispozitivele.

Un alt avantaj al acestui tip de meniu este că înfrumusețează zona de meniu și antet. Afișarea multor linkuri poate crea de multe ori un aspect neîngrijit. Un meniu hamburger reușește să ascundă optim toate aceste linkuri, oferind un design atrăgător și minimalist. Știi doar cum se spune: „keep it simple, simple is good.”

Totodată, această funcționalitate este extrem de iubită de tineri și adolescenți, care deja o asociază cu un meniu. Această categorie de vizitatori a crescut practic odată cu principalele canale de Social Media. Meniul hamburger este utilizat de diverse astfel de aplicații, motiv pentru care lor le vine natural să acceseze simbolul cu trei linii. Este vorba despre un comportament învățat, care a reușit deja să se integreze în reflexele utilizatorilor atunci când intră pe un site.

Nenumărate companii au început să utilizeze această funcționalitate de ani de zile, având vreme îndelungată să o testeze pentru a-i cântări beneficiile. Simplul fapt că ea încă este folosită ne oferă un indiciu cu privire la eficiența ei. Și desigur, este vorba despre un trend cool. Să îți realizezi site-ul într-o manieră atractivă și animată este un trend extrem de actual. Cu un astfel de meniu, vei fi văzut asemenea unui brand care ține pasul cu tehnologia și tendințele actuale.

Dezavantajele unui meniu hamburger

Ca orice altă funcționalitate, acest tip de meniu prezintă atât părți pozitive, cât și negative. În cele ce urmează, vom dezbate principalele dezavantaje ale unui astfel de meniu.

Cel mai mare dezavantaj al unui meniu hamburger este reprezentat de o descoperire greoaie a meniului. Dacă tinerii adoră acest meniu, nu putem spune acest lucru și despre persoanele care nu petrec perioade la fel de îndelungate în fața dispozitivelor mobile și nu sunt la fel de familiarizați cu noutățile apărute. În funcție de grupul țintă căruia i te adresezi, poți opta pentru un meniu hamburger sau nu. Diverse companii au găsit totuși o soluție de compromis: au adăugat sub pictorgramă o etichetă sub care scrie „meniu”.

El nu se recomandă a fi utilizat pe site-uri de știri, unde categoriile sunt cele mai importante elemente pentru utuilizatori, existând astfel nevoia ca ele să fie cât mai vizibile și simplu de găsit. Acest lucru este valabil și pentru magazinele online, unde categoriile de produse și filtrele aferente acestora sunt extrem de importante. Un meniu hamburger nu este recomandat nici pentru site-urile de tip forumuri, din același motiv expus anterior.

Totodată, există anumiți teoreticieni ce se îndoiesc de eficiența acestui tip de meniu, nedeclarându-se mulțumiți de ideea de a deschide meniul, pentru ca mai apoi, acesta să poată fi descoperit. Aceștia sunt de părere că această creștere a accesării site-urilor de pe dispozitive mobile reprezintă un moment prielnic de căutare a unor noi soluții în ceea ce privește navigarea, una care să aducă mai multe beneficii decât puncte slabe.

Un alt dezavantaj al acestui meniu are de-a face cu o anumită tipologie a acestuia: multi-push menu. Ele se construiesc pe diverse nivele, oferind utilizatorilor posibilitatea de a naviga prin structura site-ului. Chiar dacă beneficiul imediat este posibilitatea de a găsi conținutul căutat într-un timp foarte scurt, încurajează sărirea unor etape din „călătoria utilizatorului”. Astfel, este posibil ca experiența lor să nu se ridice la nivelul așteptărilor pe care și le-au creat.

Desigur, sfatul nostru este următorul: înainte de a decide dacă vrei să implementezi un meniu hamburger și pentru varianta desktop a site-ului tău, analizează-i ahitectura, gradul de utilitate și desigur, grupul tău țintă și felul în care aceștia se comportă. Nu uita: o navigare ușoară este esențială pentru o experiență generală plăcută a utilizatorilor.

Trebuie astfel să te întrebi: este un astfel de design intuitiv pentru vizitatorii site-ului meu? Îmi va sprijini activitățile de marketing realizate prin intermediul site-ului sau mi le va sabota? Analizează cu atenție aceste aspecte și ia decizia ce se pliază optim business-ului tău.