Lumea digitală este constant acaparată de diverse tehnici și trenduri inovative, menite să îmbunătățească experiența utilizatorului și rezultatele companiilor deopotrivă. Astăzi vrem să vorbim despre principalele tendințe ce au apărut în materie de design a platformelor online și mai exact, despre așa numitul trend de site one page. Nenumărați utilizatori preferă să opteze pentru o astfel de structură atunci când creează un website. Fiind un termen actual și nu foarte dezbătut, vom discuta în cele ce urmează despre situațiile când o astfel de abordare este oportună, benficiile pe care le aduce și limitele de care dă dovadă. Totodată, vom dezbate acest trend și din perspectiva SEO.

Ce este un site one page?

Precum reiese și din denumire, un site one page utilizează o temă care rulează întreg site-ul pe o pagină unică, fără a necesita taburi din meniu. Acesta prezintă meniul sub formă de secțiuni, trecerea dintre ele realizându-se prin intermediul butoanelor. Astfel, utilizatorul va avea pare de o experiență unică. Site-ul îi va permite să afle tot ce este necesar despre conținutul acestuia fără a avea nevoie de click-uri. Desigur, conținutul unui site one page trebuie gândit în așa manieră încât să stârnească interesul vizitatorului și să îl influențeze să treacă de fiecare acțiune, fie prin scroll, fie prin butonul de acțiune.

În ce situații este un site one page alegerea ideală?

Un site one page este indicat în acele situații când conținutul ce urmează a fi publicat nu este unul extrem de stufos. De pildă, un site cu 5 pagini simple va putea fi încadrat cu succes într-un astfel de template, în vreme ce conținutul unui blog de mărime mare sau a unui magazin online nu s-ar putea plia cerințelor pe care acesta le impune. Noi recomandăm site-urile one page pentru platformele de prezentare a unor afaceri, aplicații, proiecte sau diverse alte idei ce ar necesita o prezență online.

Rezumând, structura aceasta este astfel potrivită în situațiile următoare:

  • Atunci când conținutul (imagini, text, video) nu este mare, astfel încât încărcarea lui într-o singură pagină nu îngreunează navigarea și nu crește timpul de încărcare;
  • Atunci când strategia de promovare nu este axată pe reach organic, iar atragerea vizitatorilor pe site se face prin alte canale;
  • Atunci când scopul site-ului este de a prezenta serviciile și de a oferi clienților datele de contact ale companiei/instituției în cauză;

Benficiile unui site one page

Principalul avantaj al unui astfel de site este reprezentat de viteza record de încărcare. Acest design impune ca tot conținutul să fie clar și concis, aspect ce îmbunătățește procesul de găsire al informației. Totodată, crește eficiența în prezentarea mesajului și îndemnarea spre o anumită acțiune, întrucât atenția utilizatorului se axează exact pe pașii pe care pagina îi urmărește, fără a fi distras de alte opțiuni. De regulă, aceste tipuri de site prezintă o rată de conversie mare. Prin limitarea linkurilor și a imaginilor, vizitatorul este ghidat mult mai ușor să realizeze o anumită acțiune.

Un site one page contribuie la păstrarea utilizatorilor pentru perioade îndelungate pe site, prin ceea ce se numește infinite scroll. În momentul în care conținutul site-ului tău este intuitiv și captivant, utilizatorii vor petrece pe platformă mai mult timp decât pe un site ce necesită schimbarea paginilor prin intermediul click-urilor. Această tendință o putem sesiza și în cazul unor platforme precum Facebook, Instagram, Pinterest, Tumblr etc. Cu cât derulezi mai mult, cu atât mai multe informații vor fi accesate.

Un site one page poate fi optimizat simplu pentru dispozitivele mobile, tablete și orice alte rezoluții. Totodată, realizarea lui este foarte simplă. De multe ori, nenumărați antreprenori ezită să opteze pentru un site al afacerii, gândindu-se la resursele necesare și timpul lung de lucru. Un astfel de site se realizează simplu și rapid, mai ales dacă alegi să externalizezi acest serviciu. Mai mult decât atât, este mult mai accesibil din punct de vedere al prețului decât un site convențional.

Limitele unui site one page

Ca orice tendință din lumea digitală, site-urile one page prezintă dezavantajele lor. În situația în care conținutul unui astfel de site este foarte mare, va scădea viteza de încărcare. Toate datele vor fi încărcate pe o singură pagină, ceea ce înseamnă că dimensiunea lui va fi mai mare decât atunci când acestea sunt distribuite pe mai multe pagini. De aceea, un astfel de site se recomandă doar pentru portaluri nu foarte stufoase.

Nici distribuirea conținutului nu este un punct forte al acestor site-uri. Ori de câte ori cineva va încerca să distribuie o pagină, se va distribui practic tot site-ul. Un astfel de site nu îți va permite să integrezi un modul de blog, deoarece va încărca site-ul și îi va prelungi durata de încărcare. Dificilă este și analiza datelor referitoare la site prin intermediul unor instrumente, precum Google Analytics.

Optimizarea unui site one page

Pentru a fi optim indexat, conținutul unui site one page trebuie să fie foarte bine organizat, nu doar pentru utilizatori, ci şi pentru motoarele de căutare. Cuvintele cheie pe baza cărora realizăm această organizare a conţinutului trebuie să corespundă fiecărei secțiuni în parte. Totodată, conţinutul se realizează în așa manieră încât să fie delimitat pe secțiuni, respectând elementele SEO.

Pentru delimitarea secţiunilor de conţinut, se preferă utilizarea DIV-urilor alături de ID-uri specifice. Astfel, pentru prima parte a paginii, care are rol introductiv pentru un site one page, se va folosi ID-ul “homepage”: <div id=“homepage”conţinut</div>

Pentru celelalte pagini, de asemenea, se vor crea secţiuni specifice. Spre exemplu, pagina de servicii s-ar putea delimita astfel:

<div id=“servicii 1”>… text / poze servicii 1…</div>
<div id=“servicii 2”>… text / poze servicii 2…</div>
<div id=“servicii 3”>… text / poze servicii 3…</div>
etc.

Folosirea semnului « ! » imediat după « # » în structura URL-ului, ajută roboții de indexare să interpreteze secțiunea ca fiind o pagină web individuală. Pentru optimizarea link-urilor interne din site vor fi folosite expresii relevante pentru topicul secţiunii în textul ancoră, iar pentru imagini se va optimiza descrierea lor alternativă. Prin Link Building se va trimite link-uri către secţiunile specifice din site.

Pentru a înțelege optim acest aspect, vă oferim următorul exemplu de link: <a href=“http://website.ro/#!servicii-realizare-aplicatii-web”>Servicii de realizare de aplicații web</a>. În acest mod, se va evita spam-ul creat prin trimiterea tuturor link-urilor către domeniul web al site-ului. Totodată, link-ul va avea rolul de a trimite utilizatorul exact către conţinutul care îl interesează în mod particular, aspect ce va scădea rata de părăsire a site-ului.

Dacă ți-am stârnit interesul și vrei să afli mai multe despre costurile de realizare a unui site, te poți documenta de aici: Ce costuri implică realizarea unui site? Iar  dacă ai cântărit bine opțiunile pe care le ai și te-ai decis că un site one page este ceea ce îți trebuie pentru afacerea ta, nu ezita să ne contactezi. 

Sursă foto: Designed by valeria_aksakova / Freepik