În luna septembrie a anului 2016, pe rețeaua de socializare Facebook existau peste 60 de milioane de pagini de afaceri mici. Desigur, această informație nu este una șocantă, având în vedere că aceste pagini se pot crea gratuit și oferă utilizatorului acces la o audiență extrem de largă. Spre exemplu, la nivel global, rețeaua de socializare a atins un număr de de 1.86 miliarde de utilizatori pe lună în 2016. Datorită funcționalităților pe care Facebook le permite, a accesibilității și a bugetului mic investit, este firesc să vă puneți în balanță cele două posibilități: website versus Facebook.

Poate o pagină de Facebook să înlocuiască un website? Părerile sunt împărțite în acest sens. Noi considerăm că nu este firesc să îți creezi o prezență online doar prin intermediul unei pagini de Facebook, ci aceasta trebuie să servească drept sursă de trafic pentru site. Desigur, fiecare din cele două variante (website versus Facebook) prezintă avantajele și dezavantajele ei. Astfel, înainte de a trage concluzii, te invităm să le descoperi, pentru a-ți putea forma o imagine de ansamblu cu privire la acestea.

Facebook: avantaje și dezavantaje

Crearea unei pagini de Facebook este esențială, în condițiile în care unul sau mai multe segmente din grupul țintă al afacerii tale este acolo. Mai mult decât atât, ea se poate crea și pentru a contribui la notorietatea brandului. Cel mai mare avantaj este reprezentat de faptul că este gratuită și se optmizează extrem de rapid. Recomandarea noastră este să folosești ca poză de profil logo-ul companiei, pentru un plus de profesionalism. Scrie o scurtă de scriere a afacerii, adaugă orarul de funcționare și orice alte informații dorești să transmiți prin intermediul acesteia.

Un alt avantaj al paginii de Facebook este ușurința cu care poți renunța la ea. Să presupunem că ai testat mai multe platforme pentru mica ta afacere,iar după o perioadă îndelungată de utilizare și o serie de bune practici încercate, ai descoperit că locul tău este acolo. Ei bine, poți foarte simplu să ștergi pagina de Facebook sau efectiv să alegi să o păstrezi, fără a depune însă foarte multe eforturi pe această rețea de socializare. Nu ai investit bani în ea, iar nici renunțarea la ea nu te costă.

De asemenea, pagina de Facebook se poate transforma într-o excelentă sursă de trafic spre site, în condițiile în care acesta există. Ai scris un articol educațional pe blog? Îl poți distribui cu comunitatea de pe Facebook. Ai creat un nou eBook pentru audiența ta? Promovează landing page-ul prin intermediul paginii de Facebook. Este locul excelent în care îți poți face cunoscut conținutul de pe site.

Mai mult decât atât, Facebook este locul unde îți permiți să ai o relație 1 la 1 cu clienții și potențialii clienți. Eu pot afla mai multe despre valorile companiei, proiectele în care aceasta se implică, activitățile desfășurate, povestea voastră etc. Răspunde la timp mesajelor primite, răspunde la comentarii, rezolvă orice eventuale nemulțumiri. Este un loc grozav în care să arăți că îți pasă.

Desigur, pagina de Facebook prezintă și ea câteva limite, acestea fiind și principalele motive pentru care noi considerăm că nu poate înlocui un website.  Unul dintre cele mai mari dezavantaje este reprezentat de designul ce nu poate fi modificat. Desigur, ai posibilitatea de a actualiza fotografia de profil și cea de copertă, dar nu vei putea schimba formatul paginii, fonturile, culorile sau orice alte elemente specifice brandului tău.

Statisticile pe care le poți afla despre audiența ta sunt exact acelea pe care Facebook ți le pune la dispoziție. Dacă pe un site poți instala diverse instrumente pentru a monitoriza activitatea vizitatorilor, felul în care ei se comportă, interese și alte variabile, acest lucru nu este valabil și pentru o pagină de Facebook.

Pagina de Facebook nu este un canal pe care îl deții, ceea ce înseamnă că te supui termenilor și condițiilor pe care deținătorii acesteia le impun. Nu puține au fost cazurile în care anumite pagini de pe Facebook au fost închise din diverse motive. Un astfel de exemplu din România este cazul ziarului Libertatea, ce a fost blocată de rețeaua socială. Aceasta avea mai mult de 1 milion de aprecieri, ceea ce înseamnă pierderea unei audiențe extrem de mari.

Acestea sunt motivele pentru care considerăm că pagina de Facebook trebuie să vină în adiția unui website, nicidecum să îl înlocuiască.

Website: avantaje și dezavantaje

Un site poate fi dezvoltat pe diverse platforme. În funcție de resursele existente, se poate crea un site pe o platformă gratuită sau una cu plată. În situația în care  te afli la început de drum și nu îți permiți să investești resurse în crearea lui, poți crea un site cu ajutorul unor instrumente gratuite. Odată cu creșterea afacerii, îl poți îmbunătăți sau chiar poți apela la o firmă specializată care să lucreze la îmbunătățirea lui.

Site-ul este un instrument ce lucrează pentru tine 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână. El poate fi accesat din orice oraș sau țară. Nu prezintă limitele unui sediu fizic, ce este accesibil publicului țintă doar un anumit număr de ore pe zi. De asemenea, existența unui site crește nivelul de încredere într-o afacere.

Website-ul permite celui care îl deține să aibă control complet asupra a ceea ce se întâmplă acolo. Poate fi construit în așa manieră încât să expire prin toate paginile elemente ale brandului. Se poate utiliza un font specific, anumite culori reprezentative, imagini etc. Poți folosi un anume ton, să te exprimi cum crezi tu că este mai bine pentru afacerea ta etc. Locul fecărui element din site este justificat de preferințele tale, mai puțin în cazul platformelor gratuite, ce nu permit un grad mare de personalizare.

Există nenumărate instrumente ce permit o analiză atentă a vizitatorilor. Cunoașterea grupului țintă este pilonul de succes al unui plan de marketing bine pus la punct. Cu ajutorul acestora poți deține informații prețioase referitoare la vizitatori, interesele lor, problemele cu care se confruntă pe site-ul tău, ce anume accesează, ce anume nu îi interesează etc. Dacă ești curios cu privire la aceste aspecte, ți-am pregătit un articol detaliat cu 5 dintre cele mai utile instrumente pe care le poți utiliza pentru analiza unui site.

În momentul în care deții un website, acesta îți permite să dezvolți excelente strategii de marketing. Acesta îți permite să aduci vizitatori pe site și să îi educi prin diverse materiale. În funcție de specificul afacerii tale, poți crea eBookuri, infografice, tutoriale, recenzii, comparații între produse etc.

Primul dezavantaj pe care un website în implică este reprezentat de costurile de mentenanță. Desigur, aici nu ne referim doar la costuri financiare, deoarece este posibil ca la început de drum să nu îți permiți să externalizezi serviciile de marketing. Astfel, trebuie să investești timp prețios în adăugarea de produse noi, crearea de conținut și alte operațiuni ce trebuie realizate.

Cu cât mai optimizat vrei să fie designul site-ului tău, cu atât mai mari vor fi costurile de realizare. Un grad mare de personalizare se realizează în condițiile în care cunoști anumite limbaje de programare, cu ajutorul cărora poți aduce site-ului diverse modificări. În caz contrar, vei fin nevoit să apelezi la ajutor specializat în acest sens.

De asemenea, odată creat site-ul, este necesar să îl optimizezi pentru motoarele de căutare și să creezi o strategie coerentă, prin intermediul căruia să îl faci cunoscut. Acest lucru implică, din nou, fie externalizarea serviciilor, fie investiții în materie de timp din partea ta. Dacă ești la început de drum și nu ai resursele necesare pentru a apela la specialiști, te invităm să afli ce strategii de promovare online a unei afaceri poți utiliza.

Revenind la website versus Facebook, putem afirma că fiecare instrument are rolul său în construirea unei vizibilități în mediul online, ce cu eforturi, duce la creșterea numărului de clienți. Noi considerăm că pagina de Facebook nu va înlocui site-ul companiei, din pricina limitelor de care aceasta se lovește. Cu toate acestea, ea poate fi integrată cu succes în strategia de promovare.

Sursă foto: Designed by Photoroyalty / Freepik